Artsobservasjoner

mandag 14. mars 2011

Australia og Ny-Caledonia, Fiji og Samoa i NOF/NZF

Hei! På onsdag skal jeg holde foredrag om mine to år som student i Australia og mine reiser i regionen. Fra januar 2008 til november 2009 studerte jeg ved James Cook University nordøst i Australia. En av hovedgrunnene til at jeg reiste dit var at jeg samtidig ville få muligheten til å oppleve et rikt fugle- og dyreliv. Fikk på den tiden jeg var der stiftet bekjentskap med en lang rekke fascinerende fugler, pattedyr og krypdyr, ikke bare i Australia, men også på Ny-Caledonia, Fiji og Samoa. Under følger noen smakebiter av det dere får se på onsdag!

Piskhalewallaby var en av pattedyrartene man kan se på campus ved james Cook University


Rypedue er som navnet tilsier en bakkelevende art som ofte kan ses langs grusveier i det nordøstlige Australia .


Kystlandskap i Queensland




Kaguen finnes kun på Ny-Caledonia og er den eneste arten i sin familien. Ikke kan den fly heller!


På Ny-Caledonia fikk vi også oppleve dusinvis av svært giftige havslanger som krøp opp på stranden for å overnatte på land

Denne boobookuglen jaktet rundt parkerinsgplassen der jeg bodde en kveld Er man heldig kan man få øye på den godt kamuflerte uglefroskemunnen i den Australske bushen. Vanlig snohalepungekorn er en av flere fascinerende pungdyr som lever i de australske skoger Tekst og foto: Petter Zahl Marki.

For orden skyld møtet er felles mellom NOF og NZF og holdes på Agder naturmuseum onsdag 16. mars kl 18.30. Alle er velkommen. Asbjørn Lie

Ingen kommentarer: