Artsobservasjoner

tirsdag 27. november 2012

Rakkelhane - storfugl i Kristiansand!



Jeg fikk en e-post med dette bildet fra Jarle Thorkildsen på Naturexpo som er tatt på Gimlekommen i Kristiansand i går (26. november 2012).
 
Det ser ut som en tiur, men er det det? Mørkt nebb som på en orrhane (tiuren har lyst nebb), litt hvitt vingebånd, som en orrhane.
 
Jeg har tidligere sett rakkelhane som jeg mener en en krysning mellom orrhane og rør. Den var helt forsekjellig fra denne. Jeg tror det er en krysning mellom en tiur og ei orrhøne. Hva mener du?


Mitt forslag ser ut til å være feil. Jeg fikk denne oppklarende e-posten fra Arne Flor i Arendal:
Fuglen må være en rakkelhane.(orrhane x røy). I Sverige har de prøvd å få tiur til å pare seg med orrhøne. Det gikk ikke. På Boda forskningsstasjon fikk de det til, men da ved hjelp av en finger.

Bildet er mørkt så det er vanskelig å se fargen i brystet, men rakkelhanene varierer litt i utseende.

Fuglen er så pass stor så det kan ikke være en orpe (orrhane x rypehøne) Vingene til rakkelhanen har et brunskjær og det stemmer. De hvite flekkene har jeg sett på noen rakkelhaner.

 

Her er fuglen som jeg filmet. http://www.youtube.com/watch?v=zyTwpDkPXfY

 
 
Mvh Asbjørn Lie

Ingen kommentarer: