Artsobservasjoner

tirsdag 31. august 2010

Dyr og fugl ved Håhelleren i Setesal vesthei

Jeg er ingen ornitolog, men er veldig glad i fugler og vil gjerne lære mer. Er det noen som vet hva dette kan være?
Etter lange studier av fuglebøkene er jeg kommet fram til at dette kan være en hønsehauk - kan det stemme? Det ser ut som den har gule øyne, og da er det ikke en falk.

Trolig en markmus eller fjellrotte. De skilles kun på tennene (kinntennene). Begge lever i fjellet.
Steinskvett hunn?

Ravn
Tårnfalk ? Er det flere falker som stiller i lufta?

Jeg tror dette må være en kongeørn. Riktig?

Søt lemen-unge!
Er dette en heipiplerke?

Dette er samme fuglen som det første bildet her på bloggen min. Fjellvåk?

Dette må ihvertfall være en fjellvåk - den er jo så lys. Kan det stemme?
Jeg fant ut fra boka at dette er en juvenil fjellvåk. Vi så 3 fjellvåker sammen.

Tekst og foto: Olav Didriksen

Ingen kommentarer: