Artsobservasjoner

lørdag 11. desember 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen, AUGUST-10

Tekst og foto (tatt ut av film) av Arve Henriksen

I august fikk jeg tak i et undervannshus til kameraet mitt.
Ville prøve å filme litt av livet under vann, deriblant beverene,
men regnet med at det ville bli vanskelig.
Etter noen justeringer på hvor jeg burde plassere meg i tjønna,
og i forhold til når og hvor beverene dykket,
så klaffet det etter hvert.

Beveren svømte forbi meg langs tjønnbunnen,
og viste sin elegante svømmeteknikk.
En stor opplevelse å se beveren på sin "hjemmebane"...

Det er en meget stor opplevelse å sitte rolig å følge med på denne verdenen under vann,
en verden vi mennesker ikke hører til i, men som vi har muligheter til å oppleve pga våre tekniske oppfinnelser...

En stor mygg har krasjlanda i vannflata,
og satt fast under vannets overflatehinne.
Og med sine "sprellende" bein, fortalte myggen samtidig til fiskene at
"her er jeg....kom å spis meg"!

Lenger inne i kanalene lå en av beverene i sin egen salatbolle,
der han spiste og koste seg...

Ved tjønna bruker beverene ei stor gammel jordhytte som ligger mellom
steinblokkene og de store granene (mitt i bildet)...

...og i hyttas loftetasje er det en klatremusfamilie som er leieboere!
Åssen leieavtale musene har med beverene, vet jeg ikke...

En av musene tittet ut av ei av inngangene,
for å se om alt er trygt, før han tok seg en tur ut i skogen...

Rett ved den ene store grana som har veltet,
satt den ene beveren å spiste av et nedgnaget rognetre...

Rogn er et av trærne beveren liker meget godt.
Bjørk er nokså vanlig i skogen, og da også vanlig for beveren.
-som poteten er for oss!
Men beverens favoritt blant trærne, er ospa.
-som en indrefile for oss!

Her "klipper" beveren lett av ei grein fra et lite rognetre...

Lenger ute ved tjønna krangler de to andre beverene om ei ospegrein.
Det entde med at de delte den...
Ospa er ikke bare god,
men den inneholder også store mengder med viktige næringstoffer...


Høyere oppe i åsen satt en flaggspett i ei gammel død furu,
i silhuett mot halvmånen.
Furukongler ble plassert i ei sprekk i stammen, en såkalt "spettesmie"
og frøene i konglen(e) ble hakket ut...

Arve.....





Ingen kommentarer: