Artsobservasjoner

tirsdag 14. desember 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen, SEPTEMBER-10

Tekst og foto (tatt ut av film) av Arve Henriksen

Tidlig på høsten begynner beverene gradvis å forberede vinteren,
så jeg var spent på hvilken dam de kom til å velge den kommende vinteren...


Beverdalen sett fra en av naboåsene...

Her er en av de siste gangene jeg så beverene nede i tjønna,
og litt uti september så jeg beverene mindre og mindre i tjønna.
Så reiste jeg to uker på jobb i Nordsjøen........

Endelig hjemme igjen!
Og i slutten av september var det nye spor av beverene i den gamle dammen...

Men det var kun nye spisespor.
Ingen sportegn som viste forberedelser til den kommende vinteren,
som normalt først vises ved et nytt lag med våt jord med kvist og kvast på hytte og demning.
Hmm!
Hvor var de nå?

Jeg beveget meg, som her, forbi endel vakre sopper, og til andre siden i Beverdalen...

En ung elgokse gikk oppover dalsiden...

Da jeg kom bort til den andre demningen,
ble skuffelsen stor når jeg ikke så et eneste nytt beverspor.
Her var demningen og hytta iferd med å gro igjen...

Nye små busker vokser opp ved et av de "gamle" bevergnagene fra sist vår,
da beverene sist var her.

Hvor var beverene nå???


Jeg fulgte de fire bekkene som renner INN i Beverdalen,
og etter noen timer fant jeg en helt ny demning,
ca 3-400.m nord-øst for den gamle dammen.

FANTASTISK!!

Demningen var helt myk og fersk,
og har nok blitt bygget iløpet av de siste 3-4 ukene...

Nå var det bare å gjøre seg kjent rundt dammen,
lage stier jeg kunne bevege meg lydløst på,
og begynne å følge med på aktivitetene framover...

Dammen var ikke mer en 10 til 20.m bred,
men strakk seg over 100.m innover i skogen,
og mye skog sto under vann her,
i motsettning til de to forrige "vinterdammene"...

Så fant jeg hytta, til og begynne med, liten og løs.
Men den ble større og større for hver dag,
samtidig som beverene gravde ut rommet inni mer og mer...


Her står jeg ved ei av 5-6 kjempestore osper samt 30-40 mindre osper,
noe jeg var sikker på var hovedgrunnen til at beverene valgte
å etablere seg her den kommende vinteren.

Det meste av dammen gikk innover i skogen til en ny grunneier, Jan-Kåre...
Og det var kjempeflott av Jan-Kåre å la beverene få være i fred her fram til våren,
når de IGJEN vil ned til tjønna å leske seg i tjønnas salatbolle......

Arve...



Ingen kommentarer: