Artsobservasjoner

lørdag 25. desember 2010

Litt blogginfo.

Først og fremtst må jeg si at jeg er så imponert over alle de flotte bildene her inne!! Stas!

Men.. jeg må fram med fingeren littegranne. Bildene er veldig store. Da tar de mye plass og snart blir bloggen "full".

Det man bør gjøre før man laster bilder inn i bloggen, er forminske dem. Ikke bare i størrelse visuelt men også pixler.
F.eks ser jeg at noen av di siste bildene er 1600 pixler brede. Men de vises bare som ca 500. Så da er det kanskje lurt å laste dem inn med toppen 800 pixler?
Det er mange måter å gjøre dette på.

  • Jeg bruker f.eks Iphoto, som jeg har på Mac`en her. Exporter... endre størrelse.. osv.
  • Man kan også bruke f.eks Picture viewer eller hva det heter til Windows, der kan man lagre bildet i sånn og sånn format.
  • Eller hvis man bruker Photoshop, så er det enkelt. Image-size.. så setter man den størrelsen man vil ha. SÅ save for web and devices.

  • Et program som er gratis og veldig kjekt er Photoscape. ( kun for windows ) her kan man enkelt redusere størrelse og slikt. Ønskelig kan man legge til rammer, tekst, redigering og annet snask. 
Lykke til!!

1 kommentar:

Kristiansand Zoologiske Forening sa...

Hei, det var en god påminnelse. Men det viktigste med bloggen er at det ikke skal være begrensing på nye innlegg, kanskje vi kunne lagre gamle innlegg en annen plass for å gi plass til nye innlegg. Jeg synes det er viktig at de eldre innleggene lagres et sted! Går det an Charlotte. Men selvfølgelig bør ikke bildene legges ut med unødvendig høy oppløsning. I siste innlegget lagret jeg dem i så lav oppløsning jeg kunne. Vi må se nærmere på dette, mvh Asbjørn