Artsobservasjoner

fredag 27. mai 2011

Badende rådyr i Vågsbygda

Hva er det som beveger seg ute på holmen? Jøss et rådyr.
Det har tydelig tenkt seg videre, tør jeg?

Det må vel være over 2 meter høyt? Rådyr trives ved best på land -trodde jeg!


Et luftig svev!

Uhr, sikkert kalt i vannet enda, det er bare 20. april. Holmen er nå full av makrellterner så det var godt jeg ikke kom tidligere. Da hadde jeg neppe fått noen god velkomst. Nå var det bare et fiskemåkepar på holmen.


Dette gikk jo bra, må komme meg over til andre sida og fastlandet bak Sjøstrand skole.

Ganske grunt, men mye mudderbunn.


Det så ikke ut til at rådyret var skremt på noen måte, og rådyr i Vågsbygda og på Sumatra må finne seg i at det er mye folk i områdene sine.

Båter og bebyggelse over alt, og værre blir det - når den nye veien til Vågsbygda er ferdig øker utbyggingspresset på nytt. På Voie er det planer om utbygging i jordbrukslandskapet, så det er snart ikke noen gode rådyrbiotoper igjen i bygda!

Godt å komme seg på land!

..og få ristet av seg litt saltvann fra pelsen. Jeg dra videre inn i skogen bak Sjøstrand skole, den er i alle fall tatt vare på - så lenge.

Tekst og foto: Asbjørn Lie

Stræden 20. april 2011.

Ingen kommentarer: