Artsobservasjoner

lørdag 25. august 2012

Oter (Lutra lutra)

For første gang fikk jeg i sommer bilder av Oter.
I kommunen Leka i nord trøndelag satt jeg i fjæra midt på dagen da denne
kom passe nærme og var noe usikker på hva den så. 

 Den svømte fram og tilbake foran meg, jeg hadde vinden imot ,så den ikke kunne lukte meg,ellers hadde den muligens aldri vist seg.Har hørt i ettertid at synet ikke er det beste over vann ,
så derfor var oteren ikke sikker på hva den så,og kunne jeg sitte å fotografere denne lenge.

                                         Oter er i dag en av Europas mest truede dyrearter.

               Muligens kommer den til sørlandet i framtiden, og skyver Minken til side,

Det var veldig flatt lys, og overskyet den dagen jag tok disse bildene, så derfor ikke
                                          mye smell i fargene.
                                          tekst og foto Olav Didriksen.

Ingen kommentarer: