Artsobservasjoner

torsdag 8. mars 2012

KORALLREV i Sharm-El-Sheikh

I vinterferien i uke 9 tok jeg med min niese på 12 år til Rødehavet ved Sharm-El-Sheikh i Egypt. Kun en 5 times flytur fra Oslo, og så er man i korallrevene som ligger langsmed land rundt hele Rødehavet. Utrolig lettilgjengelig og utrolig flott. Nå i februar var det cirka +20 grader celcius i sjøen, så jeg ønsker å komme tilbake til våren eller høsten når det er varmere i sjøen og mindre vind. Jeg snorklet nå flere ganger om dagen, og oppdaget at tidlig om morgenen og i mørkninga om kvelden fikk jeg se de nattaktive artene på korallrevet som man elelrs ikke ser om dagen. Har brukt et par enkle kompaktkameraer som er vanntette ned til 3 meter, så de egner seg fint for snorkling. Ulempen er at de billige kompaktkameraene bruker så lang tid på å ta bildet, så fiskene er svømt sin vei imens! Så derfor er det faktisk ikke så lett å få gode bilder av fisk under vann med så enkelt utstyr!




































Tekst og foto: beate strøm johansen

1 kommentar:

AnitaH2 sa...

Det er som å svømme i et akvarium, takk for flotte bilder.
Var i nabolaget for et tiår siden, og ble ganske satt ut over hvor mye dårligere revene så ut inne ved land enn ute på ordentlige dykkersites. Det er solkremer og -oljer som kveler småorganismene - i tillegg til kloakk osv. Og det er ikke smart å være uten solbeskyttelse så mye som en halvtime, så det er et dilemma om man skal dra eller ikke.