Artsobservasjoner

fredag 12. mars 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen, januar-09

Fortsettelse fra forrige blogg, des-08, ligger lenger nede på denne siden!

Kulda fortsatte fra romjula-08 og inn i januar-09.
Det var fortsatt ingen spor å se etter beveren.
Isen var ca 35 cm tykk når snøen kom uti januar.
Nå har beveren ingen sjans til å komme opp/ut.
Men beveren er forberedt på dette,
og må da spise fra matlageret sitt, som ligger under isen foran hytta.
Snøen daler lydløst ned over dammen...
Snøen gir også en god isolasjon i tilfelle senere kulde...

Jeg leter etter andre sportegn v beverdammen...

Et rådyr stolper i snøen oppi åsen over beverdammen...

Vakker, kald vinterdag i Beverdalen...
Jeg stopper og ser på hytta,
og lurer på hva beveren gjør der inne akkurat nå...

Jeg fortsetter skituren innover Beverdalen...

En kald fin dag i slutten av januar ser jeg de første sporene av beveren...

Jeg (kamuflert til høyre) studerer beverslepet,
og følger sporet ca 20 meter til to nedgnagde bjørker...


Bjørker nylig felt av beveren...
Etter dette, satt jeg i nærheten å ventet på beveren etpar ganger i døgnet,
til alle døgnets tider, 2-4 timer hver gang.
Kaldt, men spennende.
Men jeg så ikke beveren, selv om jeg tok hensyn til beverens glimrende luktesans.
Januar gikk over i februar, jeg fortsatte å vente.......
(Se fortsettelse i neste blogg, fra Beverdalen, i februar-09)

Tekst og foto (tatt ut av film) av Arve Henriksen



Ingen kommentarer: