Artsobservasjoner

søndag 7. mars 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen...desember-08

Fortsettelse fra forrige blogg, lagt ut i februar-2010!
(Se der "Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen...november-08)

I desember-08 så jeg beveren av og til en liten time etter soloppgang.
Om kvelden kom han ut først etter at det ble mørkt.
I første del av desember varierte været og temperaturen endel.
Etpar små snøsletter kom, mens beveren fortsatte å lagre mat
under vann foran hytta.
Vakker nysnø i Beverdalen, mens beveren glir rolig foran hytta...

Etpar dager senere er isen iferd med å dekke hele dammen,
mens desembersola prøver å male et varmt og vakkert lys på den kalde isen..

En kald og stille desemberdag er jo meget vakker,
spesielt for oss tobeinte, som kan kle oss etter forholdene,
og/eller reise hjem til vår varme stue når det måtte passe...

Beveren prøver så lenge han kan å holde råka åpen foran hytta...

Beveren har mest lyst på både frisk luft og mat,
og vil ikke begynne på matlageret før han må...

Ikke langt fra beverdammen reiser en elg seg opp på bakbeina,
og strekker seg etter noen fristende furunåler...


...men elgen er ingen kenguru,
så etter noen sekunder er det ned på alle fire igjen...

Islutten av desember kom kulda,
og den ene morgenen viste gradestokken 11.kuldegrader!
Nå var hele dammen dekket av is,
og den blir tykkere og tykkere for hver dag...

Jeg går rolig rundt hytta, ser, lytter, tenker og vet at inni
hytta her ligger beveren og har det relativt greit,
for inni ei beverhytte er det aldri under null grader...


Selv om beveren er innefrosset, og har det godt og "varmt"
så er det mange andre dyr og fugler i området som må leve med kulda.
Jeg var nå spent på hvor lang tid det ville ta før jeg kom til å se
igjen "bevervennen" min...
Kanskje om ei uke?
Eller kanskje ikke før våren?

(Neste blogg inneholder fortsettelsen, altså januar-09)
Tekst og foto (tatt ut av film) av Arve Henriksen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Arve, dette var veldig bra - ser fram til å se hele filmen snakkes Asbjørn (Lie)

Anders Tveit sa...

Veldig bra, Arve.
Filmen din kommer til å bli kjempeflott og interessant.
Var virkelig lurt å legge bildene og kommentarene ut på blog slik at flere kan følge med på hva som skjer ved beverdammen.

Mvh
Anders Tveit.