Artsobservasjoner

tirsdag 30. mars 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen, april-09

(Fortsettelse fra forrige blogg (mars-09) ligger til høyre på hovedsiden, under mars-2010)

Tekst og foto(tatt ut av film) av Arve Henriksen

Været i april-09 i Beverdalen var normalt, og selfølgelig med et enormt fugleliv.
Beveren så jeg oftere når kveldene ble lengre.
Kjente han menneskelukt, så slo han med halen i vannet, dykket,
og svømte inn i hytta.
Hvis han bare hadde litt mistanke, så dykket han rolig og lydløst...

En varm og vindstille aprilkveld sang svarttrosten sine nydelige strofer
i toppen av ei flott konglekledd gran....utrolig vakkert!


Beveren har nettopp kommet ut av hytta,
og lå som vanlig i vannskorpa for å skjekke at ingen farer venter...


Etter et lite minutt uten tegn til farer,
begynner beveren på kveldens aktiviteter.
I april så det ut til at døgnrytmen var tilbake til det normale,
altså ti-tolv timers nattskift...


Linerla brydde seg ikke om beveren,
og trippet fram og tilbake på beverdemningen på jakt etter innsekter...


En av Norges fremste beverforskere, Peter Valeur,
har jeg hatt go kontakt med de siste par årene.
Han har gitt meg mange tips og råd om beveren,
ikke minst om beverens historie her på Sørlandet...

...og her viser og forklarer Peter meg åssen man kan vurdere alderen på beveren
utifra gnaging på en bjørkestokk!


En annen gnager i skogen, ekornet, har nok ingenting imot beveren,
for granene bryr ikke beveren seg om...


En aprilnatt med uglerop går over til dag med trostesang i Beverdalen...



Paddene likte seg meget godt i beverdammen,
og mange av dem kranglet om hunnene...

På stativhodet har jeg montert et feste til ei kraftig lommelykt,
slik at det er enkelt å filme det jeg lyser på...

(Fortsettelse i Beverdalen fra mai-09 følger.....)







1 kommentar:

Fruen sa...

Så gøy og finne denne bloggen,la meg som følger :)
God påske.