Artsobservasjoner

søndag 7. mars 2010

Smeigedag i havkanten

Steinkobbe på et lite skjær i Beltevika, enda vinterlig men jeg hørte lerka så våren er i anmarsj. På vei ut mot utkikkspunktet hadde en mår krysset sporet et par ganger. Mye fugl å se men gå til bloggen "Fugler på Flekkerøya" under lenkesamlingen til høyre. Lappfiskandhunnen var lett å finne blant silendene og kvinendene!
..gråhegre på isflak i Høllen, ute i råka her lå de også ei steinkobbe og fisket! Det er ikke mange hegrene jeg har sett her de siste ukene, men ifølge Gudbrand Kaurstad som komm inn fra sjøen hadde han sett flokker lenger ut i skjærene i vinter.

..turen gikk videre til Kusseviga. Hva er det som beveger seg ute på isen, jo tre rådyr på tur i skjærgården.


.. de rundet nærmeste holme..

..tok sikte på en mindre holme lenger ute...

... litt mat var det å finne. I råka i bakgrunnen lå den en større flokk med kvinender (60+), silender (rundt 30), en gråstrupedykker, en lomvi og litt storskarv på skjæret.

..oppholdet ble kortvarig og råbukken er på vei tilbake...

..samling inne ved ei brygge..

..før familien med en årgammelt kje forsvant i furuskogen og ble borte. Det er vår kjøttmeisa og toppmeisa synger våren inn.
Søgne og Vågsbygd, 7. mars 2010 Asbjørn Lie

2 kommentarer:

Kamerasamleren sa...

Takk for en fin opplevelse i tekst og bilder. Jeg er spent på hva som dukker opp her fremover mot sommeren jeg.

Takk for titten så langt og som du ser har jeg tenkt meg tilbake igjen!

Kristiansand Zoologiske Forening sa...

Hei hyggelig - artig å se hvem som besøker bloggen mvh Asbjørn Lie