Artsobservasjoner

mandag 20. september 2010

Lyngør 17.-19. september

Et par musvåk skrudde seg opp på termikken over Lyngør 19. september, kanskje tida er inne for å trekke mot sørligere breddegrader.

I tilleg til musvåken sjente det er spurvehauk forbi. Ute i skjærene så jeg en større falk, trolig en ung vandrefalk.


Ei markgresshoppe i tørt svaberg ute på Sandøya.

Trolig gråbrun markgresshoppe.
Ei løvgresshoppe, trolig en vortebiter, Decticus verrucivoris, ved hytta til Beate. Vanligvis er hovedfargen grønn, men den kan også opptre i mørke og rødaktige individer.
Løvgresshoppene har lange antenner.
Ei flott rød bille. Jeg har enda ikke funnet ut hvilken art det er.

Det var mange av dem i ei oversvømt strandeng på Sandøya.

Litt mindre enn tommelfingerneglen min.

Pudderfly, Ammoconia caecimacula, flyr fra slutten av august til begynnelsen av oktober. Sommerfuglen overlever som egg. Larven lever på ulike urter.
Libelle ved smådammer i den ytre skjærgården, trolig rødbrun høstlibelle.
Linerle, enda mange å se i skjærgården. Pudderflyet ble en god matbit for linerla.

Ei enslig myrsnipe i svabergene ute på Speken.
....og en rødstilk. Bare spredte vadere å se, en enkeltbekkasin og et par tundralo.

..ei samarbeidsvillig rødstrupe på Sandøya 18. september.

Ei gruppe med steinkobber i solsteiken på et skjær ute i havgapet. Jeg så også ei steikobbe som gjorde 4- skikkelig hopp, den svømte hurtig og hoppet over vannflata som en delfin. Artig opplevelse - kanskje en markering?

Enda fant jeg noen svalstjertlarver, her et veldig mørk eksemplar.

Stemningsfull solnedgang!

Rosa i blått, stemningsfullt!

Bildene er tatt i området mellom Lyngør til Sandøya.

Tekst og foto: Asbjørn Lie.

1 kommentar:

Anja sa...

Den røde billen du har funnet kan muligens være en Lilioceris merdigera, også kalt liljebille :-)
Etter det jeg ser på bildene ligner det hvertfall!