Norsk Zoologisk Forening – Sørlandsavdelingen
Regelverk for disposisjon av midler
opptjent ved dugnadsarbeid under foreningsprosjekter
Sak: Medlemmene i foreningen
har de siste årene bidratt i en rekke dugnadsprosjekter av forskjellig type og
med offentlige etater eller stiftelser som oppdragsgivere. Til forskjell fra
alminnelig dugnad, er disse prosjektene betalt, og betaling for utført
oppdrag/skjøtsel settes inn på foreningens konto. Normalt vil penger som en
forening tar inn gjennom medlemmenes dugnadsaktivitet benyttes til drift av
foreningen, dvs. som fellesgode, ikke individuelle goder. Imidlertid har man
for de såkalte skjøtselsprosjektene, som omfatter prosjekter for å bevare
og/eller øke biologisk mangfold, samt for prosjekter tilknyttet drifting av
insektfeller for biologisk kartlegging, tillatt at den enkelte deltager kan
benytte ”sine” dugnadsmidler til naturrelaterte anskaffelser, så som
litteratur, kurs, naturrelaterte reiser, naturrelatert utstyr og feltutstyr.
Etter fremvising av kvittering på slik anskaffelse kan beløp overføres
(refunderes) fra NZF konto og til den enkelte.
Denne løsningen har fungert
bare delvis, og gitt mye ekstraarbeid for kasserer og regnskapsmessige vansker.
Derfor har styret nå utarbeidet regler for fortsatt uttak av dugnadsmidlene.
Disse reglene trer i kraft straks, og gjelder følgelig også gjenstående midler
(pr 31.12.16)
Bindende bestemmelser for drift av prosjektkonto i
regi av NZF
1. Den prosjektansvarlige for
skjøtselsprosjektet har ansvaret for å føre timeliste over prosjektet hvor det
– med fortløpende arbeidsdato - fremgår hvem som har jobbet og hvor mange timer
den enkelte dugnadsdag.
2. I slutten av hvert
kalenderår og for øvrig på forespørsel fra den enkelte deltager, skal den
prosjektansvarlige oversende oversikt til den enkelte hvor arbeidsdatoer og
timer (evt. sum) fremgår. Den prosjektansvarlige har anledning til selv å føre
dugnadstimer for eget arbeid med dette bokholderansvaret.
3. Når medlemmer ønsker å
belaste sin del av konto med relevante utgifter, jf innledningen, skal faktura
godkjennes av prosjektansvarlig, som så a: oversender til kassereren beløp,
kontonummer/navn samt prosjekt som overføringen gjelder, b: avstemmer
gjenstående sum for det aktuelle medlem.
4. Penger kan kun tas ut det
kalenderåret de er opptjent, samt i etterfølgende år. Dette gir i snitt 1,5 år
mellom opptjening og siste dato for uttak. Midler som ikke er disponert ved
fakturafrist 20.12 året etter at beløpet er inntjent, tilfaller
foreningen. Eksempel; inntjening fra skjøtselsdugnad 20 mai 2016 kan benyttes
hele 2016 og hele 2017. Eventuell rest ikke tatt ut pr 20.12.17 går inn i
foreningskassen til vanlig drift; bevertning, turer o.a..
5. Årsaken til at man har valgt 20.12 som kontosluttfrist i stedet for formell årsfrist 31.12, er for å unngå at overføringer og utbetalinger kommer så sent at ubetydelige feil (kontonummer/feil beløp o.a.) gjør at overføring ikke kan sluttføres innen kalenderåret.
6. Overgangsperiode:
Dugnads/skjøtselsmidler som pr desember 2016 står på konto ved NZF er inntjent
ved flere forskjellige år. Av hensiktsmessighetshensyn behandles disse alle som
opptjent i 2016, og for alle innestående dugnadsmidler gjelder at disse midlene
må benyttes i løpet av 2017 med 20.12.17 som siste frist. For dugnader som
gjennomføres i løpet av 2017 vil det tilsvarende være 20.12.18 som er siste
frist for uttak.
7. Uttaksfristen på 20.12 hvert
år gjelder oversendelse av utbetalingsordre fra prosjektleder og til
foreningens kasserer, jf pkt 3. For oversendelse av utbetalingsanmodning
fra den enkelte prosjektdeltager og til prosjektleder, se punkt 8.
8. Prosjektleder setter selv en
frist for når faktura/krav fra den enkelte prosjektdeltager må være i hende for
at fristen iht. Pkt 7 holdes. Det kan eksempelvis være rimelig at siste frist
for fakturaer fra prosjektdeltagere må være prosjektlederen i hende pr 1/12 så
prosjekt-lederen har tid nok til sitt bokholderi før oversendelse av krav til
kassereren innen 20/12.
9. Prosjektbudsjettene,
herunder føring av timelister, utbetalingsanmodninger o.a. er i sin helhet
prosjektleder sitt ansvar, NZF kasserer sitt ansvar skal begrenses til å
overføre prosjektmidler til prosjektdeltagere iht. prosjektleder sine
anvisninger.
10. Pr 31.12 hvert år overføres
sjablongmessig de eventuelle dugnadsmidler som har oversittet toårsfristen, jf
pkt 4 og 6 til driftskontoen for Zoologisk Forening. Prosjektleder oppdaterer
sine prosjektmedarbeiderskjema tilsvarende.
Styrevedtak pr 6. februar 2017.
NZF –
Sørlandsavdelingen
1 kommentar:
Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
Legg inn en kommentar