Artsobservasjoner

torsdag 22. juli 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen, MARS-2010

(Fortsettelse fra forrige blogg (feb-2010) i Beverdalen)

Mars i Beverdalen begynte som februar sluttet, kald og vakker.
Men for fuglene var det en kamp for å overleve.
Det er lenge siden vi har hatt en så lang og kald vinter.
Men i slutten av mars begynte våren så smått å komme...

Nøtteskrika var en av mange fugler som benyttet seg av maten
som jeg la ut et steinkast fra demningen...

Soloppgang i vinterskogen etter enda ei kald natt...

Flaggspett-hoa kikket seg om før hun lette etter mat i og v trestammen...


Kjøttmeisen en kald morgen i snøvær...

Mens jeg ventet på beverene, som for det meste holdt seg inne i sin lune hytte,
fulgte jeg med på fuglenes kamp for å overleve...

Beverhytta skimtes til venstre, og et av hullene beverene kom opp av,
kan ses til høyre i bildet...

Her har beverene nettopp vært.
Det kom 8-10.cm snø denne morgenen,
men v hullet og bjørkekvistene var det bare noen mm med snø...

Litt lenger borte har elgen beitet bark av ei bjørk beverene har feldt...

I siste del av mars kom endelig varmen, og her ses litt av beverhogsten...

Begge beverene satt her i sola å spiste når jeg kom,
men jeg ble oppdaget før jeg fikk kamera klart...

Denne spiseplassen rett v en av kanalene brukte beverene ofte,
for her var det bare å gli raskt ned under isen i tillfelle farer.
Her så jeg også snurten av beverene etpar ganger disse dagene,
men uheldig filmessig!

Og hver gang jeg var her, så kunne jeg se forandring på spiseplassen.
Beverene var her på tilfeldige tider av døgnet.
Etpar ganger så jeg dem mitt på dagen, i sola,
og etpar dager senere, mitt på natta.
Antakelig døgnville etter etpar mnd i strekk inne i hytta.....

Tekst og foto (tatt ut av film) av Arve Henriksen









Ingen kommentarer: