Artsobservasjoner

torsdag 15. november 2012

Hvalsafari Andenes 12. - 13. august 2012

Kranie av en stor hval, ukjent hvilken. Det norske hvalsenteret og Andenes fyr i bakgrunnen.
Jeg var på tur til Andenes i Vesterålen 11.-14. august 2012. Målet var å dra på hvalsafari og få se spermhval. Utgangspunktet var å dra på hvalsafari med utgangspunkt i "Det norske hvalsenter". se http://www.whalesafari.no/page-default.asp?main=3&id=8
 
I forkant av turen ut for å se hval var det omvisning i utstillingen på hvalsenteret. Det var et internasjonalt publikum, og jeg som nordmann var i klart mindretall. Jeg ble med på omvisning i ei gruppe fra Norden med en ung svensk biolog som guide. Mange italienere, franskmenn, tyskere!
Her en illustasjon på spermhval på jakt etter kjempeblekksprut. Men det lite trolig at spermhvalene (gamle hanner) jager blekksprut i dette området.
 
Jeg forsøkte meg også på en alternativ tur med en hurtiggående gummibåt (rib) dagen etter. De fulgte anvisningene fra forskningsfartøyet og måtte rette seg etter instruksjoner derfra. Men fort gikk det!

Forksningsfartøyet som oppdager spermhvalene ved hjelp av sonar. Det er den båten som finner hvalen og kommer følgelig først fram til dyrene. Bildene i forrige oppslag om spermhval er tatt fra denne båten.
 
Vi diskuterer nå å få til en hvalsafari i regi av NZF, Sørlandsavdelingen.
Høres det interessant ut ta kontakt på e-post: asbjorn.lie@kristiansand.kommune.no
 
Tekst og foto: Asbjørn Lie

Ingen kommentarer: