Artsobservasjoner

søndag 13. januar 2013

Lista

 Tidlig lørdag morgen den 12/1 2013 var fotografen på plass ved Lista,s strender.
Sola var ikke helt oppe ennå ,men fotolyset var flott.




 Etter og ha fisket opp husmor kikkerten var det bare og skue ut i bukta.
Temmelig langt utpå så jeg noe som lignet en Horndykker.


   Er ikke sikker, så dere spesialister må komme med en expert utalelse på hva dette er.

 Den under er en havelle tror jeg

 Ved fyret ser alle ut mot havet ,men min innteresse er andre veien. Der jeg hører rovfugl lyder.
Ser langt utpå jordet at en rovfugl sitter på en staur , og en noe større sitter på en stein ved steinhuset,
 Sammen krøket bærer det over frøsende jorder tror jeg, helt til det høyre beinet har vann til kneet.
Det er en smule kaldt med en gang men, jaggu ser det ut som rovfuglet også er kald på beina.

 Er ikke sikker på denne ,men tror det er en Spurvehauk.
Den andre som ikke jeg fikk bildet av var mye større. muligens en Hønsehauk.
 På fjorden var den også noen Alkekonger. de er jo så små ,at noen husmor objektiv ikke helt duger.
Tekst og foto.
Olav Didriksen

Ingen kommentarer: