Artsobservasjoner

onsdag 12. mai 2010

Glimt fra min filmdagbok i Beverdalen, september-09

(Fortsettelse fra aug-09, se forrige blogg)

Tekst og foto (tatt ut av film) av Arve Henriksen

De to første ukene i september var jeg på jobb i Nordsjøen.
Deretter ei uke på tur til Trondheim.
Og siste uka i september var det mest rundt i skogene å
lokke på elgokser i brunst.
Alltid meget spennende!
Derfor fikk jeg ikke med meg alt som skjedde i Beverdalen...

Et stykke nord for Beverdalen traff jeg på denne flotte elgoksen med 12 tagger...
Like bortenfor sto det ei elgku m kalv....

Men etpar turer innom Beverdalen måtte jeg jo ha.
I september ventet jeg at beverene ville opp til dammen igjen,
for å forberede den kommende vinteren.
Men ingen spor og se ved dammen!
Og nede i tjønna så jeg dem heller ikke,
men der hadde det nå dukket opp en voksen bever med en unge!
De to mener jeg å ha sett flere ganger, sist sommer, i et større vann ca 1 km herfra.
Hva har skjedd nå? ..tenkte jeg!

Den lille beveren svømmer i bekken nedenfor tjønna...
(Den voksne var lenger oppe i bekken)

Mine to bevervenner var ikke å se, mens en liten fisk hopper å snapper etter en mygg...

MEN....til min store overaskelse, og glede, så fant jeg dem oppe i åsen,
på motsatt side i forhold til den gamle dammen, i Beverdalen...

Jeg står under den nye beverdammen, egentlig er en gammel dam,
som sist ble brukt av andre bevere for 9-10 år siden.
Men de siste ukene har beverene "pusset opp" den den gamle demningen og hytta...

Ei stor bjørk som sto som ei mast opp av beverhytta,
har nettopp blitt feldt av beverene...

Nå ble det interresant å følge med utover høsten på beverenes
forberedelse til den kommende vinteren...


En av beverene sitter på ei lita moseøy å spiser i skumringen...

(Fortsettelse i oktober følger i neste blogg)










Ingen kommentarer: