Artsobservasjoner

fredag 14. mars 2014

NY MANET ?

NY MANET (for meg)
New jellyfish (for me)

Jeg så en liten glassmanet-lignende liten manet i sjøen ved Gjeving (Tvedestrand) på søndag 9.mars.
Jeg har aldri sett den før. Jeg vet at om vinteren så kan det komme litt uvanlige maneter opp til norskekysten. Derfor er det gøy å være på sjøen i vinterhalvåret.



Jeg slo opp i boka "Dyreliv i havet", og der fant jeg faktisk maneten!  Eller i hvertfall en manet som ligner veldig! Den heter Tima bairdii (på svensk heter den Blåmanet). Jeg vet ikke om den har fått noe norsk navn etter at denne boka ble trykket.

Jeg har sendt spørsmål om maneten med bilder til Havforsknigsinstituttet, men har ikke fått svar ennå. Siden det er snart en uke siden, så har jeg nå lyst til å blogge bilder av denne maneten, og så får jeg heller komme tilbake og rette opp eventuell feil.



Det var mye alger i sjøen, derfor så masse prikker og rot på bildene!


Tekst og foto:  Beate Strøm Johansen

Ingen kommentarer: